Marzec to dotychczas najlepszy miesiąc tego roku – zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych. Przetransportowano ponad 17,9 mln ton ładunków – informuje Urząd Transportu Kolejowego.
W marcu 2025 r. ponad 17,9 mln ton ładunków zostało przewiezionych koleją, co jest wynikiem niższym o 0,7 mln ton (-3,9%) wobec wyniku z marca 2024 r. Wartość pracy przewozowej, jaką wykonały pociągi towarowe, przekroczyła 4,7 mld tonokilometrów. To o ponad 0,2 mld tonokilometrów mniej (-4,9%) wobec wyniku rok wcześniej. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która ukształtowała się na poziomie prawie 6,6 mln pociągokilometrów, spadek rok do roku wyniósł 0,4 mln pockm (-5,1%). Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku wyniosła w marcu 262,4 km – o prawie 3 km mniej niż w marcu 2024 r.
Od 2012 r. niższy poziom masy uzyskano w marcu tylko w 2016 r. (17,8 mln ton). W przypadku pracy przewozowej i eksploatacyjnej słabsze wyniki były w marcu 2020 r. (odpowiednio 4,4 mld tonokilometrów i 6,4 mln pociągokilometrów).
Jednak uzyskane w ubiegłym miesiącu wyniki podstawowych parametrów w przewozach towarowych stanowią najwyższe wartości od początku 2025 r. W marcu, w zestawieniu z lutym, przewieziono prawie 1,3 mln ton więcej (+7,7%) masy towarów. W przypadku pracy przewozowej wykonanej przez pociągi towarowe jest to wzrost o prawie 0,5 mld tonokilometrów (+10,6%) pracy przewozowej. Wartość pracy eksploatacyjnej to wzrost o 0,6 mln pockm (+9,9%) wobec lutego. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w marcu tego roku była o 7 km dłuższa niż przed miesiącem.
– Począwszy od 2023 r. trwa tendencja spadkowa w segmencie towarowym. Początek 2025 r. w przewozach towarowych pokazuje, że coraz trudniej jest uzyskać miesięczne wolumeny masy na poziomie 20 mln ton. Zmienia się zapotrzebowanie na transport pewnych grup towarów, takich jak węgiel, i kolej do tych zmian musi się dostosować i zaproponować nową ofertę. Nawet wobec nowych wyzwań coraz więcej spółek widzi szansę na osiągnięcie zysku z działalności na tym rynku. Z drugiej strony, niepokojące są informacje dotyczące problemów z regulowaniem bieżących zobowiązań wybranych przewoźników – stwierdza prezes UTK dr inż. Ignacy Góra.
W pierwszych trzech miesiącach 2025 r. kolej obsłużyła ponad 52,2 mln ton ładunków. To o prawie 2 mln ton mniej (-3,6%) w porównaniu z analogicznym okresem w 2024 r.
Wartość pracy przewozowej w wysokości prawie 13,4 mld tonokilometrów to wynik niższy o 0,7 mld tonokilometrów (-4,7%) wobec analogicznego okresu przed rokiem. Praca eksploatacyjna przekroczyła w analizowanym okresie 18,9 mln pociągokilometrów, co jest poziomem niższym o 1 mln pociągokilometrów (-4,8%) wobec I kwartału roku wcześniej.